КОНСУЛЬТАЦІЇ
МОВЛЕННЯ ПЕРШОКЛАСНИКА
Як розмовляє ваша дитина?
Дошкільне дитинство – важливий період у всебічному розвитку дитини та підготовці її до майбутнього шкільного життя.
Для майбутнього школяра дуже важливо мати відповідний рівень мовленнєвого розвитку.
На час вступу до школи дитина:
- оволодіває правильним звуковим оформленням слова, чітко й зрозуміло;
- вимовляє всі звуки, не замінює, не пропускає і не спотворює їх у словах;
- має багатий словниковий запас, її мовлення граматично правильне;
- будує різні за конструкцією речення, узгоджує слова в роді, числі та відмінку, правильно відмінює часто вживані дієслова;
- може розповісти пережиту нею історію, переказати зміст казки, розповіді, описати предмети, які її оточують, розкрити зміст картини, сутність деяких явищ навколишньої дійсності.
Усі ці вміння та навички дадуть змогу дитині вже на початку навчання в школі успішно оволодівати програмовим матеріалом.
Обстеження рівня мовленнєвого розвитку дитини в домашніх умовах:
Для самостійного обстеження мовленнєвого розвитку дитини, батьки мають дотримуватися таких правил:
- проводити обстеження лише тоді, коли дитина цілком здорова і в доброму гуморі;
- якщо дитина відмовляється розв’язувати завдання або в неї помірно згасає інтерес, обстеження слід припинити. Наступне обстеження треба розпочати з того розділу чи питання, на якому зупинилися минулого разу;
- проводити обстеження слід у повному обсязі.
Загальновідомо, що будь-яке заняття стає ефективнішим, якщо його унаочнити. Тож для обстеження потрібно заздалегідь підготувати необхідні предмети, іграшки та картинки.
Якщо дитина відповідає неправильно, не потрібно її виправляти. Якщо вона мовчить, не наполягайте на відповіді. За будь-якої відповіді в жодному разі не можна сварити або соромити. Натомість усі відповіді слід схвалювати.
Типи діагностичних завдань:
Обстежуючи рівень мовленнєвої компетентності дитини старшого дошкільного віку, слід оцінити стан її фонематичного слуху та розвитку зв’язного мовлення. Крім цього, проаналізувати вміння дитини:
класифікувати предмети чи зображення на предметних картинках за родовими ознаками;
- виокремлювати зайве слово із семантичного ряду;
- утворювати зменшувально-пестливі форми іменників з використання суфіксів, іменники у множині від іменників у формі однини;
- вживати в мовленні прийменники, іменники в родовому відмінку, імена в орудному відмінку;
- узгоджувати іменники з числівниками;
- правильно вимовляти багатоскладові слова.
У разі якщо, проаналізувавши результати обстеження, батьки з'ясували, що дитина слабко контролює своє мовлення, необхідно визначити коло питань, над якими слід додатково попрацювати. Якщо дитина зовсім не справилася з поставленими завданнями, слід звернутися по допомогу до фахівців.
Дидактичні ігри та вправи для обстеження рівня мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку:
Як назвемо?
Тема: класифікація предметів за родовими ознаками.
Інструкція: дорослий називає предмети або показує дитині предметні картинки. Дитина має назвати предмети одним словом за родовою ознакою.
Наприклад: яблуко, груша, вишня, слива – це фрукти. Вони ростуть в саду.
Яке слово зайве?
Тема: виокремлення зайвого слова із семантичного ряду.
Інструкція: дорослий називає ряд слів і просить дитину подумати, яке з цих слів зайве – має відмінні від інших родові ознаки:
- лялька, цукерка, машинка, м’яч;
- штани, светр, подушка, куртка;
- ялинка, дуб, пеньок, береза.
Велике – маленьке
Тема:утворення зменшувально-пестливої форми від іменників з використанням суфіксів.
Інструкція: дорослий називає предмет, а дитина називає його в зменшувально-пестливій формі:
- сонце – сонечко;
- дерево – деревце;
- яйце – яєчко.
У лісі
Тема:використання прийменників у мовленні.
Інструкція: дитина відповідає на запитання дорослого:
- білочка сидить де? (Білочка сидить на дереві.)
- ведмідь заховався де? За чим? (За дубом.)
Що зникло?
Тема:вживання у мовленні іменників у родовому відмінку.
Інструкція: дорослий викладає в ряд 5 картинок і просить дитину заплющити очі. У цей момент забирає одну картинку. Після того, як дитина розплющила очі, дорослий запитує: «Що зникло?» (Зникло яблуко, лялька тощо.)
Чим ти будеш гратися?
Тема:вживання в мовленні іменників в орудному відмінку однини.
Інструкція: дорослий виставляє на стіл різні іграшки, пропонує дитині взяти одну з них і відповісти на запитання: «Чим ти будеш гратися?» (Я буду гратися машиною, ракетою тощо.)
Один – багато
Тема:утворення іменників у форма множини.
Інструкція: дорослий називає предмет в однині та просить дитину назвати цей іменник у формі множини:
- літак – літаки;
- кіт – коти;
- самокат – самокати.
Один – три – п’ять
Тема:узгодження іменників з числівниками.
Інструкція: дорослий викладає в ряд цифри: 1, 3, 5. Дитина бере предмет чи предметну картку, підносить до кожної цифри і послідовно озвучує: одна квітка, три квітки. П’ять квіток. Можна використати будь-які предмети чи предметні картинки.
Багатоскладові слова
Тема:вимова багатоскладових слів.
Інструкція: дорослий просить дитину повторити за ним багатоскладові слова: акваріум, велосипед, листопад.
Повторюй за мною
Тема:формування правильної звуковимови.
Інструкція: дорослий називає склади та слова, дитина за ним повторює, чітко вимовляючи звуки:
ПА-ДА–БА;
ТА-ДА-ПА;
ДІД- ЛІД-КІТ;
САША-САЖА;
ШИТИ-ЖИТИ-ПИТИ.
Скажи навпаки
Тема: збагачення лексичного запасу словами-антонімами (протилежними за значеннями словами)
Інструкція: добери антоніми до слів:
- важкий-легкий;
- високий-низький;
- далеко-близько.
Створи розповідь
Тема: розвиток зв’язного мовлення.
Інструкція: дорослий пропонує дитині-переказати казку;
описати іграшку; скласти розповідь з власного досвіду.